Skip to main content
Gewijzigde openingsuren in de zomermaanden! Via telefoon zijn we enkel in de voormiddag te bereiken, de chat is enkel op maandag- en vrijdagnam. geopend. (virtuele) gesprekken blijven mogelijk, contacteer ons voor een afspraak.

Help, ik ben zwanger in de coronacrisis, hoe ga ik daarmee om?

Zwanger zijn ten tijde van het coronavirus, wij kunnen ons voorstellen dat je het graag anders had gezien. Hieronder volgen een aantal tips die je kunnen helpen om als zwangere deze periode door te komen.

zwanger tijdens corona tips

Een zwangerschap is een intense periode. In de huidige context van het coronavirus en alle bijhorende maatregelen ervaar je nu mogelijk extra stress en/of angst. Probeer de gevoelens die je nu ervaart te verwelkomen en toe te laten en een manier te vinden waarop jij en je zwangerschap zo goed mogelijk doorheen deze crisis komen. We beseffen dat dit soms makkelijker gezegd dan gedaan is, daarom geven we graag vrijblijvend een aantal tips mee die je kunnen helpen.

Tip 1: Beperk de dagelijkse instroom van het nieuws.

Het is belangrijk om goed geïnformeerd te blijven, zodat je de gestelde veiligheidsmaatregelen kan opvolgen. Maar besef dat er ook foute informatie de ronde doet, ook over zwangerschap en het coronavirus. Wees daarom kritisch en controleer zeker of je betrouwbare bronnen raadpleegt. Laat je niet overspoelen aan de tsunami van informatie die er nu op je afkomt.

  • Zoek voor jezelf uit wat je limiet is aan dagelijks nieuws en updates via sociale media. Als het allemaal wat teveel wordt, kan je ook een tijdje offline gaan en je laten updaten door bijvoorbeeld je partner of naaste.
  • Check de Fara corona FAQ voor betrouwbare informatie rond zwangerschap en corona
  • De overheid verspreidt via deze nieuwe website ook actuele en betrouwbare informatie over het coronavirus.
  • Als je twijfelt over bepaalde info of je je zorgen maakt over je zwangerschap kan je steeds contact opnemen met je vroedvrouw, gynaecoloog en/of huisarts.

Tip 2: Wees mild voor jezelf en je lichaam.

De zwangerschap vraagt extra energie van je lichaam. Mogelijks komt hier door de coronacrisis extra stress bovenop. Wees lief voor jezelf en aanvaard ook je moeilijke momenten! 

  • Probeer een routine te zoeken om een gevoel van structuur te behouden. Ga bijvoorbeeld op je normale tijdstip slapen of probeer je hobby’s verder te zetten in aangepaste thuisomgeving.
  • Misschien is het wel de moment om een nieuwe passie of lang vervlogen wens op te starten? Haken of iets breien voor je baby’tje? Babynamen volledig uit te spitten? Gezelschapsspelletjes met je partner spelen? Nieuwe recepten te proberen? 
  • Probeer ook je lichaam in de watten te leggen en verbinding te zoeken met je zwangere buik en baby’tje.  Een hele middag de schopjes van je kleine baby onderzoeken, je hebt er nu alle tijd voor.
  • Indien het voor jou nog lukt en je je hier goed bij voelt, kan je de natuur in om te gaan wandelen in je omgeving. Je kan ook thuis beweging opzoeken via meditatie of zwangerschaps-yoga. 

Kortom, maak je persoonlijk lijstje of laat je inspireren door deze corona-bingo.

Tip 3: Laat je angsten toe en probeer ze te begrijpen.

Deze periode kan intens en onzeker zijn; veel vragen en niet altijd evenveel antwoorden. Zeker ook bij de zwangere vrouwen die een (moeilijke) zwangerschapskeuze doormaakten, kunnen we begrijpen dat extra onzekerheden (terug) bovenkomen.

Mogelijks spelen verschillende vragen op, zoals:

  • Zal mijn partner, of iemand anders, mee op afspraak mogen tijdens de echo? 
  • Zullen de quarantaine maatregelen nog van toepassing zijn wanneer ik beval?
  • En wat met mijn kraamperiode? Krijg ik nog voldoende ondersteuning? Mag mijn familie op bezoek komen?
  • Wat met de gezondheid van mijn kindje?
  • Mijn partner is economisch werkloos en ik ben op zwangerschapsrust, hoe redden we dit financieel?
  • ...

Het kan helpen om bij elk van de vragen die jij je stelt, waarbij er vaak geen pasklare antwoorden voorhanden zijn, op zoek te gaan wat nu juist jouw angsten zijn. Probeer er eens naar te luisteren, ze toe te laten. Angsten vertellen ons vaak wat we belangrijk vinden, wat voor ons van tel is. In een volgende stap kan je jezelf afvragen wat je nodig hebt om deze angst te verminderen of om ermee om te kunnen. Denk aan een oplossing waar jezelf controle over hebt en wat je misschien in het verleden ook al heeft geholpen. Laat je informeren door je huisarts, vroedvrouw, gynaecoloog. Ook bij Fara kan je steeds terecht!

Tip 4: Deel je zorgen met anderen.

Sociale afstand valt voor velen zwaar. Misschien voel jij je ook wel extra alleen? Probeer in de mate van het mogelijke in contact te blijven met je netwerk. Even ventileren bij een vriendin, je mama of een tante via sociale media kan opluchten en het sociaal isolement doorbreken. 

Woon je samen met je partner (en of kind(eren)? Geef aan wat je nodig hebt. Probeer elkaars gezelschap te appreciëren maar ook momentjes alleen toe te laten.

Weet dat er ondertussen verschillende organisaties hun hulpaanbod hebben aangepast zodat je ook online bij hen terecht kan:

Hulplijn voor aanstaande mama's

En wist je dat de Moeder&Baby Eenheden van PC Bethanië en Karus een hulplijn specifiek voor aanstaande mama’s tijdens de corona-crisis, hebben gelanceerd? Via facebook kan je een bel-afspraak inplannen met een psycholoog of psychiater.

Tip 5: Focus op datgene waar je controle over hebt.

Op dit moment ervaren we een gevoel van controleverlies. Het kan moeilijk zijn om dit te accepteren, zeker tijdens je zwangerschap. Als je het gevoel hebt meegesleurd te worden in dit patroon, kan je proberen te focussen op die elementen (rond je zwangerschap) waar je wél controle over hebt. 

  • Je hebt bijvoorbeeld geen vat op het feit dat je partner niet mee op naar de raadpleging voor een echo mag gaan, maar je kan bv. wel afspraken maken samen om te videochatten.
  • Je bent misschien teleurgesteld dat familie en vrienden mogelijks niet kunnen langskomen na je bevalling in het ziekenhuis,. Bekijk eens met familie om te videochatten, langs het raam te komen zwaaien thuis of vele foto’s te sturen.
  • Probeer ook de mogelijkheden in deze lastige situatie in te zien. Als je dat moeilijk lukt en je het gewoon heel even vervelend vindt, mag dit natuurlijk ook!

Als je angstig bent rond het oplopen van corona, en je je hier ook machteloos bij voelt, probeer dan houvast te vinden in de maatregelen die je kan opvolgen!

  • Was je handen regelmatig met zeep en water of handgel.
  • Vermijd het aanraken van je gezicht.
  • Blijf zoveel mogelijk thuis, ook al voel je je niet ziek.
  • Laat iemand anders of je partner naar de supermarkt gaan, als je dit zelf liever niet wilt.
  • Probeer op je afspraken in het ziekenhuis de ‘social distance’ te respecteren.
’ik merk dat ik de laatste dagen wat verdrietig ben. Ik ben hoogzwanger en had me deze periode anders ingebeeld. Ik probeer mijn verdriet toe te laten, want heel eerlijk dit is balen... Mijn eerste zwangerschap, bevalling, kraamtijd, ik zag het anders!'
Leen, 35
Nood aan een luisterend oor?

Op Fara zijn we helemaal mee met de online wereld en bieden we naast chat of telefonische gesprekken ook online videogesprekken aan