Skip to main content

Project 'Real Care Baby', of hoe een groep leerlingen uit het vijfde jaar de theorie toetsen aan de praktijk

Blog

Zes enthousiaste leerlingen uit het 5de jaar sociaal technische wetenschappen van de WICO Campus St. - Jozef engageren zich om samen een week voor de real care baby te zorgen. De ideale manier om de theorie uit de lessen aan de praktijk te toetsen!

Samen met de leerkracht, zakken de leerlingen op een woensdagnamiddag af naar Fara, allen benieuwd naar wat er hen te wachten staat. Tijdens de voorbespreking maken ze kennis met de oefenbaby, die ze de naam Larres geven.

Baby Larres en de zes ‘mama’s voor 24 uur’
Baby Larres en de zes ‘mama’s voor 24 uur’
Voorbespreking op Fara
Voorbespreking op Fara

 

Aan de hand van een handleiding én oefenmoment overlopen we samen wat goed zorg dragen voor de Real Care Baby nu precies betekent. Welke geluidjes kan ze maken? Welke zorgbehoeften heeft ze? Hoe vervang je een pamper? Hoe geef je een flesje? Hoe kan je ze troosten? Maar ook op de moeilijkere momenten wordt geanticipeerd. Hoe ga je om met een huilbui? Wat verwacht je van de gebroken nachten? Wat als je het even niet meer ziet zitten? Samen bespreken we de verwachtingen, is er tijd om vragen te beantwoorden en krijgt iedereen de kans om alvast eens te oefenen. Baby Larres gaat van arm tot arm, iedereen wil haar eens aanraken: “precies echt”, “amaai die is zwaar”, “zo schattig”… luiden de eerste reacties.

Nu kan het experiment voor de leerlingen echt van start gaan. De komende week zullen zij, elk om beurt, 24u zorgen voor de baby en proeven van het jonge ouderschap, met zijn mooie maar ook minder fraaie kantjes. Het levens zoals echt is, als mama van een pasgeboren baby’tje.

Aan de hand van een videodagboek documenteren de leerlingen elk het verloop van hun 24 uur met baby Larres. Zowel de fijne als de moeilijke momenten worden vastgelegd. Iedereen zet zich voor de volle 100% in en zoekt op zijn manier uit hoe de zorg voor baby Larres in het dagelijkse leven in te passen valt.

De leerlingen krijgen de tip om zoveel mogelijk samen te doen met de baby, de plannen die ze gemaakt hadden niet te wijzigen maar om net hun dagelijkse routine te combineren met de zorg voor een pasgeboren baby. Zo gezegd, zo gedaan:

Rustige momenten wisselen zich af met vermoeiende. De continue zorg voor een pasgeboren baby laat zich niet altijd gemakkelijk combineren met andere taken, zoals de zorg voor een puppy of het uitvoeren van huishoudelijke klusjes. De leerlingen ondervinden dat je met een pasgeboren baby’tje niet zomaar kan doen waar je zin in hebt, ze proberen om hier flexibel en creatief mee om te springen.

Ook ’s nachts heeft baby Larres zorg nodig, wat voor sommigen voor korte en onderbroken nachten zorgt.

Sommige mama’s zitten bij momenten met de handen in het haar...

En anderen hebben het gevoel alles best wel onder controle te hebben. Erg realistisch, lijkt me :)

Een week later zien we elkaar allemaal terug op Fara voor de nabespreking. Ervaringen worden uitgewisseld: wat ging goed, wat liep moeilijker, wat was fijn, wat zwaar? Komen de ervaringen overeen met de verwachtingen?

De leerlingen omschrijven de 24u met de oefenbaby als een intense ervaring met leuke, gezellige momenten maar toch ook wel als erg vermoeiend.

En hoe zit het met hun kinderwens? De dames zien het krijgen van kindjes, het mama worden, zeker nog zitten, alleen nu nog niet… later… Eerst dromen ze van verre reizen, van op stap gaan met vrienden, van een diploma en een fijne job.

Voor de leerlingen en de leerkracht was het een ontzettend geslaagd experiment waarin ze op een realistische manier hebben geproefd van het jonge ouderschap, met zijn mooie maar ook minder fraaie kanten. En wij bij Fara hebben alleen maar bewondering voor deze dames. Ze zijn het experiment vol enthousiasme gestart en hebben het met de nodige verantwoordelijkheidszin en doorzettingsvermogen op een goede manier afgerond. Chapeau! Baby Larres kwam niets te kort bij de dames van 5 STW!

Laura Jacobs, april 2018 (met veel dank aan de leerlingen en leerkracht van 5 STW WICO Campus St.-Jozef)

Stafmedewerker Fara

Zes enthousiaste leerlingen met de real care baby
Zes enthousiaste leerlingen met de real care baby
Meer informatie over de Real Care Baby?

Wil je als school de oefenbaby gebruiken tijdens een les, een projectweek,...? Op deze pagina vind je alle informatie terug rond de ontlening.